Jakie taksówki woziły mieszkańców Warszawy w pierwszej połowie XX wieku? Czym jeździli oficerowie polskiej Armii w latach 20.? Na czym mógłby się ścigać Robert Kubica, gdyby żył w latach siedemdziesiątych? Odpowiedzi na te pytania można będzie znaleźć na Wystawie Pojazdów Zabytkowych Auto Nostalgia, która odbędzie 6 i 7 kwietnia w Global Expo przy ul. Modlińskiej 6D.
Na wystawie będzie można zobaczyć samochody osobowe, rajdowe, wojskowe, a także youngtimery. Towarzyszyła jej będzie giedła motoklasyków i części do aut zabytkowych. W programie znajdą się także wyjątkowe kolekcje motocykli i samochodów z czasów PRL – zarówno krajowych jak i zagranicznych producentów. Ekspozycje ubarwią legendy polskiego i zagranicznego sportu motorowego z dawnych lat. Nie zabraknie rekwizytów związanych z daną epoką motoryzacji. Auto Nostalgia to prawdziwy wehikuł czasu, który przenosi w przeszłość i odsłania to, co w dawnej motoryzacji najpiękniejsze.
W organizację wydarzenia zaangażowane są nie tylko stowarzyszenia i kluby działające na rzecz zabytkowej motoryzacji, ale przede wszystkim indywidualni użytkownicy wraz ze starannie odrestaurowanymi przez nich eksponatami.
Angielski kabriolet z polskimi podzespołami oraz włoskim duchem
MCA 600 Sport Spider to samochód, który powstał na bazie pojazdu seryjnego – polskiego Fiata 126p. Auto, choć powstało w Wielkiej Brytanii, zostało prawdopodobnie zaprojektowane przez Włocha Aurelio Bezziego. Ciekawostką jest fakt, że wyprodukowano tylko 26 egzemplarzy tego pojazdu. Nadwozie dwuosobowego spidera zostało wykonane od zera. Środek tego auta to praktycznie całość z wnętrza Fiata 126p z rocznika 1979 roku z jednym „ale” – tapicerka i fotele to wykonanie własne. Włoski sznyt i brytyjska elegancja to cecha, która wyróżnia MCA 600 Sport Spider na tle innych zabytkowych kabrioletów. Przez swoje korzenie i unikatowość auto stylistycznie pasuje do postaci Jamesa Bonda. Kto wie, być może pewnego dnia zobaczymy filmowego, angielskiego agenta 007 w MCA 600 Sport Spider na drogach górzystej Toskanii.
Essex Super Six 1927 rok – amerykański klasyk
Samochód jest klasycznym amerykańskim pojazdem z lat 20-tych. Koła z drewnianymi szprychami i duży 6-cylindrowy silnik. Essexy były najpopularniejszymi samochodami w Warszawie w branży taksówkarskiej! Posiadany pojazd został sprowadzony z Ontario 25 lat temu i pieczołowicie odrestaurowany przez właściciela. Ciekawostką w tym samochodzie jest fakt że nie posiada w swojej konstrukcji żadnej pompy, chłodzenia, paliwa czy oleju co w dzisiejszych czasach budzi zdziwienie. Wyciąga 90km na godzinę.
Polski Fiat 518 z 1933 roku
Samochód wyprodukowany w Warszawie na podstawie rozszerzonej licencji Fiata na model 518. Duże 7-osobowe nadwozie oraz silnik o mocy 55 koni. W tamtych czasach była to bardzo nowoczesna limuzyna z hydraulicznymi dwuobwodowymi hamulcami czy synchronizowaną czterobiegową skrzynią biegów. Pojazd był sprzedawany dla dowództwa wojskowego oraz wyższych urzędników administracji państwowej. Prezentowany egzemplarz był jednym z trzech służbowych pojazdów przedwojennego twórcy i dowódcy floty Admirała Unruga. Pojazd od 25 lat w rękach właściciela, który go pieczołowicie odrestaurował. Komunizm nie był łaskawy dla tego pojazdu, ponieważ pomalowany na biało z klamkami od szafy i pocerowany drutem służył jako ślubowóz!
Prawdziwa perła polskiej armii z lat 20. – Ford Model T
Jedyny egzemplarz, który przetrwał do dziś. Prezentowany pojazd pochodzi z zasobów Wojska Polskiego i był na wyposażeniu 2. Baonu Czołgów Pancernych w Tarnobrzegu jako pojazd sztabowy. Jest to najmniej poznana część historii polskiej motoryzacji a związana z Fordami T, których w polskiej armii było bardzo dużo! Samochód posiada silnik o pojemności 3 litrów i mocy 22,5 konia (tyle co w maluchu!). Samochód odrestaurowany przez właściciela samodzielnie. Jest to jedyny egzemplarz „polskiego“ Forda T, który przetrwał do naszych czasów!
Porsche Club Poland
Porsche Club Poland podczas targów Auto Nostalgia przedstawi przekrój klasycznych modeli aut z palety firmy. Na stosiku pojawią się egzemplarze z limitowanych serii m.in. 914 Can-Am, 911 (G-Model) Weissach Edition oraz Porsche 911 (996) Millenium. Porsche wyprodukowało w ramach limitacji 911 sztuk tego modelu auta dla uhonorowania nadejścia XXI wieku. Podczas Auto Nostalgii zostanie zaprezentowany egzemplarz o numerze fabrycznym 911/004.
Pojazd rajdowy z lat siedemdziesiątych
Saab 96 V4 Rally z początku lat siedemdziesiątych, jest oryginalnym pojazdem rajdowym zakupionym przypuszczalnie przez prywatny zespół rajdowy lub prywatnego kierowcę rajdowego. Posiadał czarne barwy na zewnątrz i wewnątrz karoserii. W czarnej kolorystyce startował do roku 1982 kiedy po poważnym wypadku częściowo zmieniono w nim karoserię. Zastosowano przednie elementy nadwozia po liftingu (przednia atrapa, kierunkowskazy) i zmieniono datę w dokumentacji na rok 1977. Podczas tego remontu zmieniono barwy na bardzo wówczas modne srebrno-różowe metalizowane. Saab był jednym z najszybszych w swojej klasie, posiadał skrzynię biegów Special 3 z przełożeniem 6:35 (skrzynia ta była wyprodukowana zaledwie w ilości 60 sztuk. Tuż przed sprzedażą Pawłowi Hoffmanowi pojazd został częściowo rozmontowany, a skrzynia została odsprzedana Jackowi Tobole. Właścicielem Saaba w Polsce został Paweł Hoffman 30 grudnia 2008 roku. Pośrednikiem w zakupie był Tadeusz Kwiatek, a ostatnim właścicielem Fredrik Ekendal ze Szwecji. Przed Ekendalem należał do Patrika Jounga.