Strona główna Komunikacja Wielka rewolucja w komunikacji

Wielka rewolucja w komunikacji

W I kwartale przyszłego roku planowane jest oddanie do użytku nowego odcinka trasy tramwajowej na Białołęce – od pętli Tarchomin Kościelny do tymczasowej zawrotki w rejonie pętli autobusowej Nowodwory. Na nowym odcinku trasy uruchomione zostaną przystanki przy skrzyżowaniach z ulicami: Štefánika i Ordonówny. Dzięki temu możliwy będzie szybki i niezależny od utrudnień w ruchu drogowym dojazd z Nowodworów do stacji metra Młociny.

Głównym założeniem projektu zmian w komunikacji jest zastąpienie części autobusów kursujących w zachodniej części dzielnicy przez tramwaje i wykorzystanie pozyskanych w ten sposób pojazdów do obsługi rejonów, w których komunikacja wymaga poprawy. Chodzi przede wszystkim o intensywnie rozbudowujące się osiedla położone na północno-wschodniej tzw. Zielonej Białołęce.

Propozycje zmian w komunikacji tramwajowej:

► Linia 2 Według propozycji linia 2 ma zostać wydłużona do nowej, tymczasowej zawrotki znajdującej się na wysokości pętli autobusowej Nowodwory, gdzie obsługujące linię tramwaje dwukierunkowe zmieniałyby kierunek ruchu. Tramwaje po drodze do Nowodworów zatrzymywałyby się na nowych przystankach pośrednich przy skrzyżowaniach z ulicami Štefánika i Ordonówny. Proponowana trasa: METRO MŁOCINY – Kasprowicza – Zgrupowania AK „Kampinos” – most Skłodowskiej-Curie – płk. Kuklińskiego – Trakt Nadwiślański – Światowida – NOWODWORY. Częstotliwość kursowania – co 4 minuty w godzinach szczytu, co 6 minut poza szczytem i co 7,5 minuty w dni świąteczne.

Dodatkowo dla pasażerów z Tarchomina uruchomione zostałyby – w godzinach szczytu – specjalne, skrócone kursy linii 2 na trasie: METRO MŁOCINY – Kasprowicza – Zgrupowania AK „Kampinos” – płk. Kuklińskiego – Trakt Nadwiślański – Światowida – TARCHOMIN KOŚCIELNY. Dzięki tym kursom pasażerowie z Tarchomina mieliby możliwość wsiadania do mniej zapełnionych tramwajów. Dzięki propozycjom tramwaje na wspólnym odcinku trasy Tarchomin Kościelny – Metro Młociny kursowałyby co 2–4 minuty.

Propozycje zmian w komunikacji autobusowej:

► Linie 101 i E-8 Według propozycji linie 101 i E-8, które poruszając się razem z samochodami po znacznie obciążonych ciągach komunikacyjnych, narażone są na opóźnienia (a zatem czas podróży tymi liniami jest zmienny), zostałyby zastąpione przez kursującą często i sprawnie linię tramwajową 2. Pozyskane z tych linii autobusy zostałyby skierowane do obsługi innych połączeń na terenie Białołęki, w tym nowej linii łączącej wschodnią i zachodnią część dzielnicy.

► Linia 214 Nowa linia zapewniająca połączenie pomiędzy wschodnią i zachodnią częścią Białołęki kursująca na trasie: OS. DERBY – Skarbka z Gór – Berensona – Ostródzka – Toruńska (powrót: Toruńska – Głębocka – Toruńska – Ostródzka) – Łabiszyńska – Kondratowicza – Bazyliańska – Wysockiego – Toruńska – Modlińska – Światowida – Świętosławskiego – TARCHOMIN (powrót: Świderska – Ćmielowska).

► Linie 314 i 518 Propozycja zakłada połączenie linii 314 i 518 w jedną linię 518 kursującą z dużą częstotliwością na trasie: NOWODWORY – Światowida – Hanki Ordonówny – Strumykowa – Štefánika – Odkryta – Nowodworska – Mehoffera – Świderska – Porajów – Myśliborska – Światowida – Modlińska – most Grota-Roweckiego – Trasa AK – Słowackiego – Włościańska – METRO MARYMONT (powrót: Włościańska – Żelazowska). Propozycja przewiduje zwiększenie częstotliwości kursowania linii 518 na odcinku trasy, gdzie korzysta z niej najwięcej pasażerów. Linia zapewni mieszkańcom, w szczególności rozbudowujących się osiedli w rejonie południowego odcinka ul. Modlińskiej, częstsze i regularniejsze połączenie ze stacją metra Marymont.

► Linia 211 ZTM proponuje pozostawienie jej trasy bez zmian. Kursowałaby ona jednak w godzinach szczytu ze zwiększoną częstotliwością. Pozostałyby także obecnie funkcjonujące, skrócone kursy na trasie Dąbrówka Wiślana – Ćwiklińskiej.

► Linie 705 i 735 Propozycja przewiduje skrócenie tras tych linii do najbliższego węzła przesiadkowego Żerań FSO w zamian za skierowanie do pętli Metro Marymont linii 134 i 518.

► Linia 120 Według propozycji linia 120 w kursach na pełnej trasie: Olesin – Dw. Wschodni (Kijowska) przejeżdżałaby bezpośrednio ul. Głębocką bez przejazdu ulicami: Oknicką i Lewandów. Na dotychczasowej trasie utrzymane zostałoby funkcjonowanie kursów skróconych: Grodzisk – Dw. Wschodni (Kijowska), funkcjonujących w godzinach szczytu. Trasa kursów podstawowych: Olesin – Kobiałka – Mochtyńska – Zdziarska – Kąty Grodziskie – Berensona – Głębocka – Malborska – Kondratowicza – św. Wincentego – Gilarska – Samarytanka – Jórskiego – Radzymińska – al. Solidarności – Targowa – Kijowska – Dw. Wschodni (Kijowska).

► Linia 132 Według propozycji linia 132 kursowałaby na zmienionej trasie w rejonie tzw. Zielonej Białołęki, co pozwoliłoby na skrócenie czasu podróży do linii metra M1. Dodatkowo linia kursowałaby częściej poza szczytem i w dni świąteczne. Proponowana trasa: GRODZISK – Lewandów – Głębocka – (powrót: Głębocka – Berensona – Oknicka – Lewandów) – Toruńska – most Grota-Roweckiego – Trasa AK – Słowackiego – Włościańska – METRO MARYMONT (powrót: Włościańska – Żelazowska).

► Linia 134 Według propozycji linia 134 zostałaby wydłużona do pętli Metro Marymont bezpośrednio Trasą Toruńską, bez przejazdu przez osiedle Bródno. Proponowana trasa: OLESIN – Kobiałka – Ruskowy Bród – Zdziarska – Ostródzka – Toruńska – most Grota-Roweckiego – Trasa AK – Słowackiego – Włościańska – METRO MARYMONT (powrót: Włościańska – Żelazowska).

► Linia 527 Propozycja zakłada skierowanie linii do nowej pętli w rejonie Grodziska oraz dwukierunkowe kursowanie całym ciągiem ul. Skarbka z Gór pomiędzy ul. Berensona a ul. Jesiennych Liści. Proponowana trasa: ESPERANTO – Anielewicza – al. Jana Pawła II – al. Solidarności – (powrót: al. Solidarności – Okopowa – Anielewicza) – Radzymińska – Młodzieńcza – św. Wincentego – Głębocka – Jesiennych Liści – Skarbka z Gór – Berensona – Kąty Grodziskie – GRODZISK (nowa pętla).

► Linia E-7 Projekt zakłada utrzymanie jednokierunkowego charakteru linii, tzn. w godzinach porannych wyjazd z osiedla Derby w kierunku drugiej linii metra, a w godzinach południowych powrót. Proponowana trasa: W porannym szczycie: JESIENNYCH LIŚCI – Skarbka z Gór – Berensona – Kąty Grodziskie – Głębocka – Toruńska – Armii Krajowej – al. Piłsudskiego – Radzymińska – al. Solidarności – DW. WILEŃSKI. W popołudniowym szczycie: DW. WILEŃSKI – Wileńska – Targowa – zawrotka przy ul. Ząbkowskiej – Targowa – al. Solidarności – Radzymińska – al. Piłsudskiego – Armii Krajowej – Toruńska – Głębocka – Jesiennych Liści – Skarbka z Gór – Berensona – Kąty Grodziskie – Głębocka – JESIENNYCH LIŚCI.

► Linia E-9 Projekt zakłada, że w czasie obu komunikacyjnych szczytów linia będzie miała charakter linii okrężnej. Zostałaby także skierowana na ul. Ostródzką w zamian za linię 132. Proponowana trasa: METRO MARYMONT (powrót: Włościańska – Żelazowska) – Trasa AK – most Grota-Roweckiego – Toruńska – Głębocka – Jesiennych Liści – Skarbka z Gór – Berensona – Ostródzka – Toruńska – most Grota-Roweckiego – Trasa AK – Słowackiego – Włościańska – METRO MARYMONT (powrót: Włościańska – Żelazowska). Częstotliwość kursowania bez zmian.

► Linia 176 Według propozycji linia 176 stałaby się często kursującą linią dowożącą do komunikacji szynowej – pociągu i tramwaju. Proponowana trasa: CHOSZCZÓWKA – Raciborska – Przytulna – Henrykowska – Wyganowska – Raciborska – Mehoffera (powrót: Mehoffera – Raciborska) – Polnych Kwiatów – Parowozowa – Ołówkowa – Bohaterów – Czołowa – Marywilska – Wysockiego – Matki Teresy z Kalkuty – BUDOWLANA (powrót: Matki Teresy z Kalkuty – Rembielińska – Bartnicza).

► Linia 204 ZTM proponuje pozostawienie jej trasy bez zmian. Jednak kursowałaby ona z częstotliwością zwiększoną w godzinach szczytu. Częstotliwość kursowania – co 15 minut w godzinach porannego szczytu, co 30 minut poza szczytem i w dni świąteczne. Rozkład jazdy byłby skoordynowany z pociągami Szybkiej Kolei Miejskiej linii S3 na stacji Warszawa-Praga.

Uwagi, propozycje i postulaty dotyczące zmian w komunikacji pasażerowie mogą przesyłać do ZTM e-mailem na adres: bialoleka@ztm.waw.pl. Będą to mogli również zrobić w trakcie specjalnego czatu internetowego, który odbędzie się 7 grudnia. Uruchamiane także będą punkty konsultacyjne, w których do dyspozycji zainteresowanych będą m.in. pracownicy ZTM. Każdy uczestnik konsultacji będzie miał możliwość indywidualnego zapoznania się z projektem zmian i wyrażenia swojej opinii lub zgłoszenia postulatów.

■ 7 grudnia 2016 r., w godz. 15–21, Szkoła Podstawowa nr 342, ul. Strumykowa 21a

■ 11 grudnia 2016 r., w godz. 11–18, Białołęcki Ośrodek Kultury, ul. Głębocka 66

■ 15 grudnia 2016 r., w godz. 15–21, Gimnazjum nr 164, ul. Ostródzka 175

■ 11 stycznia 2017 r., w godz. 15–21, Szkoła Podstawowa nr 110, ul. Bohaterów 41 Konsultacje potrwają do 11 stycznia.