Strona główna Komunikacja Jest decyzja środowiskowa dla zajezdni „Annopol”

Jest decyzja środowiskowa dla zajezdni „Annopol”

materiały prasowe

Coraz bliżej budowy zajezdni tramwajowej „Annopol”. Spółka Tramwaje Warszawskie otrzymała decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji.

W ramach inwestycji na Białołęce mają powstać nowe budynki zajezdni, układ torowy oraz sieć trakcyjna. Zajezdnia będzie przygotowana do garażowania ponad 150 tramwajów wieloczłonowych. – Planujemy, że inwestycja zostanie oddana do użytku pod koniec 2020 roku – zapowiada rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka.

Zajezdnia tramwajowa „Annopol” będzie pierwszą zajezdnią tramwajową zbudowaną w Warszawie od 1963 r., kiedy to otwarta została Zajezdnia „Żoliborz”.

Zajezdnia będzie miała powierzchnię ok. 11,76 ha i będzie umożliwiała wykonywanie czynności obsługi technicznej 150 wieloczłonowych tramwajów, w tym napraw oraz stanowiła miejsce postoju tramwajów w czasie, kiedy nie są one wykorzystywane do wykonywania zadań przewozowych. Będzie składać się z zespołu obiektów kubaturowych zaplecza technicznego, technologicznego i administracyjnego oraz stanowisk specjalistycznych pozwalających utrzymać tabor tramwajowy w stanie pełnej sprawności takich jak stanowisko do pomiaru płaskich miejsc, pomiaru nacisku kół, pomiaru obrzeży kół i geometrii wózków, lakiernia, myjnie całopojazdowe czy tokarka podtorowa.

– Jako przedsiębiorstwo skoncentrowane na tym, aby w sposób przyjazny ludziom i miastu, świadczyć usługi przewozowe, szczególną uwagę zwróciliśmy aby w planowanej zajezdni „Annopol” były wykorzystywane najnowsze rozwiązania techniczne umożliwiające minimalizację niekorzystnego wpływu na komponenty środowiska m.in. poprzez instalacje odnawialnych źródeł energii (OZE) tj.: gazowe absorpcyjne pompy ciepła powietrze – woda, sprężarkowe pompy ciepła powiązane z instalacją pionowego magazynu ciepła i chłodu, gruntowe wymienniki ciepła do wentylacji wspomagające działanie central wentylacyjnych oraz zoptymalizowaną instalację fotowoltaiczną – tłumaczy Michał Powałka.

Dodatkowo przewidziano magazynowanie wody szarej w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zieleni. Zamknięty obieg wody w myjniach, jak również zastosowanie smarownic oraz ekranów akustycznych będą ograniczać uciążliwości akustyczne wynikające z ruchu taboru tramwajowego.

W ramach nowej inwestycji powstanie 55 torów o łącznej długości 14,25 kmtp oraz dodatkowy węzeł rozjazdowy aby móc włączyć teren zajezdni do istniejącej infrastruktury w ul. Annopol. Główny wjazd na teren zajezdni będzie prowadził od strony ul. Annopol, przez ul. Inowłodzką. Planowana jest również budowa wjazdu na teren zajezdni od północno-wschodniej strony – łącząca teren zajezdni z ul. Włodkowica.

Inwestycja jest częścią projektu „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą” dla którego 30 grudnia 2016 r. spółka złożyła wniosek o dofinansowanie ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020.